onsdag 16 maj 2012

Pasta carbonara

Hej!

Det finns nog lika många varianter av carbonara som det finns kineser i Kina, idag delar jag med mig av min carbonara. Perfekt som en stadig lunch och den tar inte längre tid att laga, än vad pastan ska koka. Jag föredrar att blanda min carbonara kort, alltså inget överflöd av sås men önskar man det är det bara att tillsätta en extra äggula och lite mer grädde. Vad man än gör så får man inte snåla med svartpepparn, är det inte gott om svartpeppar i en carbonara, så är det ingen carbonara.
Vad ska man dricka till detta då? Jo eftersom jag skriver att det är en perfekt lunch, kan säkert många tycka att man ska dricka vatten eller något dylikt till, medan jag hävdar att en Peroni eller Moretti är mer passande.

Pasta carbonara
2 portioner
3st Äggulor
0,5dl Vispgrädde
8skivor Bacon eller pancetta
1-2st Schalottenlökar
1st Vitlöksklyfta
2nävar Nyriven parmesan
Havsalt
Nymalen svartpeppar
250-300g Pasta (Linguini eller spaghetti)

1. Sätt på pastavatten, skala och finhacka lök och vitlök. Riv parmesan och seperera äggen. Lägg äggulor i en skål och rör ner grädden och hälften av parmesanen. 2. Värm en stor stekpanna. Skiva bacon eller pancetta i önskad storlek. 3. Lägg i pastan. 4. Krydda upp äggblandningen med salt och mycket peppar. Fräs bacon till önskad färg och lägg sedan i lök och vitlök, ta av stekpannan från värmen, tillsätt pastan nu när den är färdigkokt och häll över äggblandningen. Tillsätt lite av pastavattnet och resten av parmesanen. Smaka upp och servera med lite mer parmesan.

Låt det väl smaka/
Mattias